Naar huis sturen of niet?

Een van mijn personeelsleden is vandaag op het werk gekomen met een verkoudheid. Is aan het snotteren en heeft last van haar keel. Moet ik haar ivm de Mexicaanse Griep als voorzorg naar huis sturen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Een verkoudheid en griep zijn echt twee verschillende dingen! Sommige mensen die flink verkouden zijn zeggen dat zij griep hebben, maar als je ooit een keer echte griep gehad hebt weet je wel beter!!!

Van het zorgcentrum waar ik werk mogen we met de volgende verschijnselen niet op het werk komen:
Koorts van 38 graden Celsius of hoger.
Koude rillingen,
Hoofdpijn,
Spierpijn,
Moeheid,
Droge hoest.

Laten we a.u.b. uitkijken voor hysterie. (Elk griepvirus kan trouwens muteren)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Wat kunnen werkgevers doen om te voorkomen dat werknemers ziek worden?

Werkgevers kunnen de volgende maatregelen treffen:
* Zorg voor voldoende faciliteiten om de handen te wassen
* Breng medewerkers op de hoogte van goede hygiënemaatregelen. (Voor meer informatie zie http://www.rivm.nl/griep-verkoudheid/)
* Zieke werknemers niet naar het werk laten komen en naar huis sturen zodra ze griepverschijnselen vertonen
14 jaar geleden
uit voorzorg mischien wel,

anders loopt er over een paar dagen geen personeel meer rond, mocht het mexicaanse griep zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat als het nu echt een verkoudheid is?

Misschien heeft de dame gisteren wel de hele middag op het terras gezeten in de zon. En zo een lichte zonnesteek opgelopen...

De Mexicaanse (gewone) Griep is 'Airborn' zoals het formeel heet. Dus het virus verspreid zich voor 90% door de lucht. Bij navraag bij "Johnson Diversey, Henkel/Ecolab" werd mij meegedeeld dat het volstrekt onmogelijk is om door beter schoon te maken het Griep virus tegen te houden. Het virus overleeft buiten het lichaam 2 á 3 uur. Dus als het virus door niezen in de lucht zit heeft schoonmaken geen zin...

Klein advies: Mits je op kantoor niet de beschikking hebt over de professionele reinigingsmiddelen. Stuur even iemand, of ga zelf even naar de Albert Heijn. En haal daar de blauwe microvezeldoek 30x30, of 40x40. Haal hierbij van Ajax de 'Ajax Professional'. Dan heb je het beste wat voor de consument verkrijgbaar is. En wat voldoende reinigt en acceptabel desinfecteert...

Of je moet goede contacten hebben met een schoonmaakbedrijf en daar even een fles 'interieurverzorger' halen. Maar een goede microvezeldoek is in deze erg belangrijk. Dus als je die niet hebt haal die dan bij de AH. Dan heb je het beste dat voor de consument te krijgen is...

En geloof me: De huis-tuin-en-keuken reinigingsmiddelen die voor de consument verkrijgbaar zijn komen nog niet in de buurt van de professionele reinigingsmiddelen...

En laat de dame zelf haar werkplek, toilet, deurklink, telefoon etc. goed en geregeld schoon houden. En desnoods alleen/geisoleerd werken. Is er aan het einde van de dag niets veranderd aan de verkoudheid. Gewoon door laten werken, zolang zij het verantwoord acht...

Wanneer jij haar naar huis stuurt houd er dan rekening mee dat dit hetzelfde is als op 'non-actief' zetten en dat je dan gewoon moet doorbetalen...

En niet geheel onbelangrijk: Op de zogenoemde alcoholdoekjes is zo'n grote run ontstaan dat ik van de 2/3 grootste, beste en genoemde fabrikanten op dit gebied deze niet voor medio september kunnen uitleveren aan hun dealers...

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja...

Wanneer in in de regio Venlo, Weert, Sittard zit wil ik je wel wat brengen. Of eventueel een adres geven waar je goed spul kunt krijgen/halen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je zelf al zegt: je kunt de griep niet wegpoetsen, ook niet met zo'n geweldige microvezeldoek. Waarom dan toch de uitgebreide schoonmaaktips?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal. Maar omdat die 10% dat het virus op de telefoon, deurklink etc. zit wel weg kan halen. En als je het dan toch goed wil doen dan heb je echt een microvezeldoek nodig. Om de heel simpele reden dat de microvezeldoek in tegenstelling tot die slechte standaard sopdoekjes wel 95% van de bacteriën etc. weg haalt. Zelfs in de branche vinden we die standaard sopdoekjes overigens slecht... Ik geef alleen maar een optie om de dame niet naar huis te hoeven sturen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm... De Mexicaanse griep is geen bacterie. Het is een virus. Dat betekent een paar dingen. Ten eerste dat een virus zoveel kleiner is dan een bacterie dat hoeveel bacteriën je weg kan poetsen met een microvezeldoek helemaal *niets* zegt over het wegpoetsen van virussen. Wat dat virus betreft zou je net zo goed aan het poetsen kunnen zijn met een staalborsteltje, dat is het verschil in schaal. Ten tweede dat je niet zoveel hebt aan schoonmaakmiddelen. Vaak zijn die desinfecterend in de zin dat ze bacteriedodend zijn. Da's pech, niet alleen is een virus geen bacterie, een virus leeft niet eens in dezelfde zin als een bacterie, laat staan dat het 'gedood' kan worden op dezelfde manier als een bacterie. De tips die je geeft zijn goed voor algemene hygiëne, maar zouden rationeel gezien geen invloed moeten hebben op de beslissing om de dame in kwestie wel of niet naar huis te sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga ff lekker met Johnson Diversey, Henkel en Ecolab bellen . Die zullen je namelijk hetzelfde vertellen als ik doe... Alleen zo vaak in de kritiek die je leest lees je alleen dat waar je kritiek op kan leveren en niet op wat er staat!
*Incubatietijd en besmettelijk
De incubatietijd is 2 tot 4 dagen na de besmetting. Het is besmettelijk tussen dag 1 en 6 na het begin van de ziekteverschijnselen.

Symptomen Mexicaanse griep zijn: koorts, koude rillingen, hoofdpijn, spierpijn, moeheid en droge hoest die lang kan aanhouden.
Symptomen griep zijn iets anders: moe, misselijk, hoofdpijn, koude rillingen, spierpijn, koorts, pijn, keelpijn, loopneus, etc..*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou vragen of ze ook koorts heeft. Een belangrijk symptoom is koorts boven de 38.5. Als ze dat niet heeft is het waarschijnlijk geen H1N1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste gevaar van de Mexicaanse griep is niet het gezondheidsrisico (mensen worden vanzelf weer beter) maar het economische risico van ziekteverzuim.

Als ik jou was, zou ik je werkneemster zeggen dat ze thuis even uit moet zieken. Mensen die snotterig zijn naar huis sturen heeft véél meer effect dan alle anti-bacteriële maatregelen (het is een *virus*, mensen!) die je volgens de zeer lucratieve mexicaansegriepindustrie zou moeten nemen. Dus gooi dat flesje dettol bij de wastafel van het toilet weg, en stuur je werkneemster lekker naar huis.

In het ergste geval is dat eigenlijk niet nodig, maar als ze wel de griep onder de leden heeft (en ja, dat kan ook als ze geen koorts heeft) zou je jezelf achteraf schoppen als straks de helft van je afdeling met griep op bed ligt.

Eigenlijk is het de volgende afweging: is de schade groter als je haar een dag of twee uit laat zieken, of is de schade groter als je veel meer mensen een week lang kwijt bent? Ik weet wel welk risico ik liever zou vermijden als het kan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet niet of het de Mexicaanse Griep is of niet. Maar je kan haar zowiezo naar huis sturen omdat ze 'grieperig' is. Zelfs als het maar een verkoudheid is, wat natuurlijk goed kan, heb je er ook geen zin in om al je personeel besmet te krijgen.
Verder, of je haar naar huis stuurt of niet, moet je met de werknemers goed doornemen wat ze moeten doen als ze zich 'grieperig' voelen. Oftewel: Niet naar het werk komen ivm besmettingsgevaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me bijzonder voorbarig.
Stel je voor dat alle werkgevers hun personeel naar huis gaan sturen als ze snotteren. Dan ligt Nederland binnen een week op z'n gat.
Laten we proberen met z'n allen om geen paniek te zaaien en de zaken in proportie te blijven zien.
Als die werknemer van zijn of haar arts te horen krijgt dat het de Mexicaanse griep is, moet hij of zij thuisblijven.
Tot die tijd geen Amerikaanse toestanden toch!
Laten we blij zijn dat we bekend staan als nuchtere Nederlanders en dat ook zo houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zijn al die mensen die de hele tijd snotterig zijn? Roepen dat Nederland binnen een week op zijn gat zou liggen als mensen die snotterig zijn niet zouden werken, lijkt me ongeveer even overdreven als de hysterie rond de Mexicaanse griep, maar dan de andere kant op.
Mensen worden gewoon gek gemaakt door de media. Hier in Nederland zijn we best sterk qua gezondheid. Als een gezondpersoon hier de mexicaanse griep mocht krijgen dan groeit hij/zei er gewoon over heen. In mijn ogen blijf je voor een verkoudheidje niet thuis en die mexicaanse griep zal wel mee vallen. Maar ja ik ben dan ook zo ik blijf pas ziek thuis als ik op m'n sterfbed lig.